2.3.2011

Vastaus kymysykseen

Tuossa äskettäin törmäsin itse kysymykseen, joka jäi vaivaamaan mieltäni ja kysyin siihen mielipiteitä muutamallakin eri "foorumilla". Otanta ei ole kamalan suuri, mutta äänet (16 kpl) jakautuivat tismalleen tasan. Kun aloin leikata kankaita lapsen tunikaa varten, asettelin kaavat kankaalle niin päin, kun mielestäni kuului oikein. Mielestäni oikea tapa on "A" juuri siitä syystä, että saan siitä mielikuvan päivänkakkarasta, jota katson ylhäältä käsin.


Törmäsin kuitenkin ongelmaan nettiä selatessani, kun joissakin blogeissa ja kirpputori-palstojen kohteissa päivänkakkara olikin vaatteessa mielestäni ylösalaisin. Lähdin sen vuoksi kysymään tätä, mutta tajusin postauksestani seuraavana päivänä, että joustofroteehan vastaakin itse tähän kysymykseen.


Joustofrotee samoin kuin velour tulee asetella niin, että sitä silitetään valmiissa tuotteessa ylhäältä alaspäin vastakarvaan. Näin oli neuvonut minua ompelukurssilla aiemmin yksivärisen kanssa opettajakin, mutta tutkiskelin sitten tähän päivänkakkara-ongelmaan törmätessäni netistä että miksi. Värit ovat tällöin kirkkaammat, eikä kankaan pintaan heijastu epämääräisiä valoläikkiä. Tätä kangasta käyttäessäni minulle tärkeämpää oli kuitenkin sen ulkonäkö, joten olisin laittanut kankaan silti samoin päin, eikä se haitannut, koska se on "oikea" suunta.     

2 kommenttia:

  1. Siis täh? Kuuluuko velour tosiaan olla niin, että ylhäältä alaspäin on vastakarvaan?? Oon ite laittanut sen aina niin, että ylhäältä alaspäin on myötäkarvaan. Ja oon jopa ihmetellyt, kun joissain kaupan vaatteissa se on mun mielestä "väärinpäin", mikä onkin nyt sitten siis oikeinpäin. Mutta kyllähän tuo kuulostaa ihan järkevältä selitykseltä.

    VastaaPoista
  2. Juu näin se on, minunkin mielestä tuo on ihan kummallista mutta toisaalta olen huomannut asian käytännössä itsekiin kun olen kääntänyt kankaan ylösalaisin valoon päin.

    VastaaPoista